Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i języka


“Szykowna Myszka”

W pewnej puszczy mieszka mysz. Nazywa się Ewelina. Jest to sławna mysz, ponieważ zawsze wygląda niezwykle szykownie. Na przykład dzisiaj ma
czerwony kapelusz z czarnym piórkiem i błyszczącą wstążką. Szyję owinęła szaro- żółtym szalikiem. Ewelina zawsze lubiła żółty kolor, więc ma na sobie płaszczyk w takim kolorze. Myszka ma też długie skarpety w czarno – szare paski, natomiast na jej stopach błyszczą się czerwone pantofelki. Myszka ma ze sobą dużą, pomarańczową parasolkę i torebkę w tym samym kolorze. Czyż myszka Ewelina nie jest szykowna?

  1. Wyjaśnij jak się ubierają ludzie na specjalne okazje?
    ………………………………………………………………………………………………………
  2. Co to znaczy, że ktoś jest szykowny?
    …………………………………………………………………………………………………………
  3. Poćwicz wymowę:
    szykowna myszka
    myszka w puszczy
    czerwony kapelusz
    kapelusz ze wstążką
    szalik na szyi
    szaro- żółty szalik
    żółty kolor
    żółty płaszcz
    czerwone pantofelki
    duża torba
    pomarańczowa torba
    błyszcząca wstążka
    czarno-szare paski
  4. Narysuj myszkę.






  5. Powtórz zdania. Odpowiedz na pytania do nich:
    – Ewelina mieszka w puszczy.
    – Kto mieszka w puszczy?
    …………………………………………………………………………………………….

    – Ewelina jest szykowna.
    – Jaka jest Ewelina?
    …………………………………………………………………………………………….

    – Myszka ma czerwony kapelusz.
    – Jaki kapelusz ma myszka?
    …………………………………………………………………………………………….

    – Ewelina lubi żółty kolor.
    – Jaki kolor lubi Ewelina?
    …………………………………………………………………………………………….

    – Mysz ma czerwone pantofelki.
    – Jakie pantofelki ma mysz?
    …………………………………………………………………………………………….

    – Ewelina ma pomarańczową torebkę.
    – Jaką torebkę ma Ewelina?
    …………………………………………………………………………………………….

“Szalik Szpaka”

Pewnego dnia szpak Tadeusz zgubił szalik. Postanowił go odszukać. Wyszedł więc na swój piękny balkon i popatrzył w dół. Niestety, nie było tam szalika. Tadeusz jednak zobaczył swoją najlepszą koleżankę – myszkę. Zapytał ją, czy nie widziała niebieskiego szalika. Myszka pomyślała chwilę i powiedziała, że widziała szalik, ale z pewnością nie był niebieski, lecz zielony.
– To nie ten – westchnął Tadeusz.
Rozmowie Tadeusza i myszki przysłuchiwała się szara sowa Stefania. Powiedziała, że w życiu nie spotkała większych niż oni głuptasów.
– Oj myszko, nie mogłaś zobaczyć niebieskiego szalika, bo masz na nosie żółte okulary.
Myszka roześmiała się serdecznie. No tak, moje okulary zmieniają świat. Tadeusz ucieszył się. Na pewno myszko widziałaś mój szalik, zaprowadź
mnie do niego. I tak Tadeusz z pomocą małej myszki i szarej sowy odnalazł swój niebieski szalik.

  1. Odpowiedz na pytania:
    • Jak nazywał się szpak, który zgubił szalik?
    • Jak wyglądał szalik Tadeusza?
    • Kto pomógł szpakowi odnaleźć szalik?
    • Dlaczego myszka się pomyliła?
  2. Poćwicz wymowę. Uważaj przede wszystkim na głoski /sz/ i /s/
    1. Powtórz:
      szpak Tadeusz, szalik szpaka, szalik Tadeusza,
      Tadeusz i myszka, myszka i szpak, niebieski szalik,
      przyjaciółka myszka, przyjaciółka szpaka, przyjaciółka Tadeusza,
      Szara sowa, sowa i myszka, sowa Stefania, Tadeusz i sowa,
      sowa i szpak.
    2. Dokończ zdania:
      Tadeusz zgubił………………………………………………………..
      Szalik szpaka był……………………………………………………….
      Tadeusz mieszkał………………………………………………………..
      Myszka i szara sowa pomogły Tadeuszowi……………………….
      Myszka miała na nosie…………………………………………………….
      Okulary myszki zmieniał świat, bo………………………………………..

“Miś Szymon”

Pewnego słonecznego dnia Szymon, który był pięknym misiem, wyszedł na spacer. Czuł się wspaniale. Miał na sobie piękne ubranie – czerwony szalik i czerwone kalosze (mimo, że nie padał deszcz). Wszyscy byli nim zachwyceni. Szymon szedł i szedł ulicą. Patrzył na wystawy sklepowe, w których widział swoje odbicie. Doszedł do wniosku, że to najlepszy dzień w jego życiu. Nagle Szymon stanął zdumiony. Przed nim, na ulicy leżał ogromny, wstrętny brudny papier.
– O nie! – powiedział miś – Nie możesz tu leżeć!
Szymon pochylił się, wziął do łapki papier i wrzucił go do kosza. Obok Szymona przechodziła wróżka, która powiedziała, że jest nie tylko najbardziej eleganckim, ale i najgrzeczniejszym misiem, jakiego widziała. W nagrodę wyczarowała misiowi piękną kałużę, W której mógł wypróbować swoje wspaniałe kalosze.

  1. Odpowiedz na pytania:
    • Jak nazywał się miś?
    • Jak był ubrany miś?
    • Dlaczego miś otrzymał nagrodę?
    • W jaki sposób wróżka nagrodziła Szymona?
  2. Poćwicz wymowę. Powtórz:
    miś Szymon, grzeczny miś, czerwony szalik,
    czerwone kalosze, elegancki Szymon,
    szaliczek Szymona, kalosze Szymona, papier
    w koszu, Szymon i wróżka, Szymon w kałuży,
    kałuża wróżki
  3. Narysuj Szymona, który właśnie rozmawia z wróżką.

Jedna odpowiedź do „Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i języka”

  1. […] Ćwiczeniami wspomagające rozwój mowy i języka dziecka […]

Przejdź do treści