Jadłospis


30.01 – 03.02.2023

Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

DzieńŚniadanieOdrobina witaminII ŚniadanieObiad
Poniedziałek 30.01.2023Kakao z mlekiem, herbata wieloowocowa
z miodem i cytryną, pieczywo mieszane
z masłem, ser Capri, polędwica domowa, ogórek świeży i kiszony, sałata, szczypior, papryka, pomidor malinowy.(1,7)
Orzechy włoskie, laskowe, migdały, żurawina, morele, pestki słonecznika i dyni. (8)Kabanosy, mix bułek z masłem, warzywa, herbata owocowa z miodem naturalnym. (1,7)Zupa włoska jarzynowa, naleśniki z serem i polewą śmietanowo- kokosową, kompot z owoców leśnych.
(1,3,7,9)
Wtorek 31.01.2023Zupa mleczna- kasza kuskus, pieczywo mieszane z masłem, pasta z kiełbasy z cielęciną i jajek, ser żółty, ogórek świeży
i kiszony, papryka, szczypior, pomidor malinowy. (1,3,7)

Winogrona rodzynkowe.
 
 

Cynamonki (wyrób własny), mleko. (1,3,7)
 
 
Zupa rosół z makaronem
i natką pietruszki,
udo kurczęce pieczone,
1) sur. marchewka z groszkiem, 2) ogórek kiszony, ziemniaki puree
z dynią piżmową, kompot wieloowocowy. (1,7,9)
Środa 01.02.2023Kawa na mleku, herbata z owoców leśnych
z miodem i cytryną, pieczywo mieszane, filet z indyka wędzony, ser mozzarella, papryka, ogórek świeży, sałata, szczypior, pomidor malinowy. (1,7)
½ pomarańczy, ½ jabłka.Bułka kajzerka
z masłem, twarożek
z rzodkiewką
i szczypiorkiem
/waniliowy, miód naturalny, mleko.(1,7)
Zupa koperkowa
z ziemniakami, karczek wieprzowy w sosie pieczeniowym,1) sur. z rzepy białej i marchewki, 2) ogórek konserwowy,
kasza pęczak/gryczana,
lemoniada z miodem naturalnym.(1,7,9)
Czwartek 02.02.2023Kakao z mlekiem, herbata z dzikiej róży, pieczywo mieszane
z masłem, rolada drobiowa, ser żółty, papryka, ogórek świeży
i kiszony, pomidor cherry, szczypior.(1,7)
Banan.
 
Granola owocowa z jogurtem naturalnym. (1,7)Zupa krupnik z natką pietruszki, kotlet mielony, sur. buraczki czerwone, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy. (1,3,7,9)
Piątek 03.02.2023Zupa mleczna- płatki ryżowe, herbata owocowa z cytryną, pieczywo mieszane z masłem, jaja gotowane, ser Milandia z ziołami, pomidor malinowy,  ogórek świeży i kiszony, papryka. (1,3,7)Mandarynki.
 
 
 
 
Kasza manna
z sokiem malinowym, chrupki kukurydziane.
Zupa-krem z fasoli z majerankiem, ryba miruna, słupki ogórka zielonego/ ogórek kiszony, ziemniaki  z koperkiem, kompot
z czarnej porzeczki.(1,7,9)

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

*Informacje o wykazie składników dostępna u pani intendent.

*Alergeny występujące w posiłkach:

  1. Zboża zawierające gluten
  2. Skorupiaki i produkty pochodne
  3. Jaja i produkty pochodne
  4. Ryby i produkty pochodne
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
  6. Soja i produkty pochodne
  7. Mleko i produkty pochodne
  8. Orzechy
  9. Seler i produkty pochodne
  10. Gorczyca i produkty pochodne
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
  12. Dwutlenek siarki
  13. Łubin
  14. Mięczaki

Smacznego!

Zdrowa dieta – czyli jak namówić dziecko do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku.

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu – procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii – tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO–OWOCOWO–SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

Angażuj… swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się… jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech „patrzy” kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj… warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj… soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj… warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu „krem”.

Nalewaj… dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj… kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj… wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj… próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w „owocowych odkrywców”. Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz… dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu „prosto z krzaczka”. Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj… kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10–15 razy.

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

Źródło: www.eduforum.pl

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie:

https://www.zdrowyprzedszkolak.org/publikacje/co-jesc/


Jedna odpowiedź do „Jadłospis”

Przejdź do treści