company logo

Szukaj

Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00

Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat


*Urszula Rutkowska - dyrektor

e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu

*Beata Kamińska – intendent

*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent

e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu

*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej

e-mail: strona.p8@gmail.com

 

 

 


Napisz do nas

Zapraszamy i czekamy na Was!

Jadłospis Drukuj

kucharz gif

Żywienie

Prawidłowe żywienie dziecka w okresie przedszkolnym to jeden z najważniejszych czynników gwarantujących zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy dzieci.

W naszej przedszkolnej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi, racuchy, naleśniki, wykonujemy świeże surówki z warzyw i sałatki owocowe. Każdego dnia dzieci jedzą trzy smaczne posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad. Stanowią one ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka).

 

Warto przeczytać: „Co dzieci powinny jeść w przedszkolu?” (strona kampanii „Zdrowy Przedszkolak”)

 

 

JADŁOSPIS: 14.09 - 18.09.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

14.06.2020

Kakao z mlekiem, pieczywo mieszane z masłem, schab z komina, ser żółty, sałata, pomidor, papryka, szczypior.

*(1,7)

Marchewka do pochrupania, gruszka.

Naleśniki z dżemem, mleko.

*(1,3,7)

Zupa chłopska, spaghetti z mięsem i sosem pomidorowym,sur. z kapusty włoskiej z marchewką,  kukurydzą i majonezem i jogurtem greckim,  nektarynki, kompot z owoców leśnych.

*(1,7,9)

Wtorek

15.09.2020

Kawa z mlekiem, herbata z miodem, pieczywo mieszane z masłem, pasta  jajeczna, ogórek świeży, pomidor malinowy, rzodkiewka, sałata, szczypior, ser żółty.

*(1,3,7)

Marchewka, papryka do pochrupania.

Kółeczka miodowe z mlekiem, podpłomyki b/c.

*(1,7)

Zupa rosół z makaronem gwiazdki i natką pietruszki,  udo kurczęce pieczone, sur. marchewka z groszkiem, ogórek małosolny, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Środa

16.09.2020

Zupa mleczna - płatki jęczmienne, herbata wieloowocowa z miodem, pieczywo mieszane z masłem, pierś indycza opiekana, serki Almette z ziołami, sałata, pomidor, szczypior.

*(1,3,7)

Winogrona rodzynkowe.

Pizza Margarita z serem Mozarella i sosem pomidorowym, herbata miętowa.

*(1,3,7)

Zupa grochowa i ziemniakami, krokiety z mięsem, sałatka grecka (sałata lodowa, pomidor, ogórek świeży) z sosem vinegret, śliwki, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Czwartek

17.09.2020

Szwedzki stół: kakao na mleku, pieczywo mieszane  z masłem, szynka gotowana, jajko gotowane, ser żółty, papryka, ogórek świeży, sałata, szczypior.

*(1,3,7)

Gruszka.

Chałka z masłem i miodem,  dżem, twarożek waniliowy, mleko.

*(7)

Zupa barszcz biały z jajkiem i natką pietruszki, kolorowy kociołek (pierś kurczęca, marchewka, seler, papryka, kukurydza), ogórek małosolny, ryż paraboiled  na sypko, kompot z owoców leśnych.

*(1,3,7,9)

Piątek

18.09.2020

Zupa mleczna-zacierka,  herbata owocowa z miodem, pieczywo mieszane z masłem, jajecznica ze szczypiorkiem, żywiecka, pomidor, ogórek świeży, papryka.

*(1,7)

Sok 100% wieloowocowy.

Rogale z jabłkiem (wyrób własny), herbata wieloowocowa.

*(1,3,7)

Zupa barszcz ukraiński, paluszki rybne Extra-Vici,  sur. z kiszonej kapusty z marchewką i pestkami słonecznika, ziemniaki z koperkiem, banan, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9) 

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

JADŁOSPIS: 21.09 - 25.09.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

21.09.2020

Kakao z mlekiem, pieczywo mieszane z masłem, schab z komina, ser Filipek, ogórek świeży, rzodkiewki, pomidor malinowy, papryka, szczypior.

*(1,3,7)

Marchewka do pochrupania, ½ jabłka.

Gofry z bitą śmietaną (wyrób własny), herbata wieloowocowa z miodem i cytryną.

*(1,3,7)

Zupa pomidorowa z makaronem literki, kurczaki Nuggetsy, sur. mizeria z jogurtem naturalnym,  kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Wtorek

22.09.2020

Zupa mleczna - płatki jęczmienne, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, pasta z łososia i jajka, kanapka z wędliną, papryka, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,7)

Winogrona rodzynkowe.

Budyń śmietankowy, ciastka Petit, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną.

*(7)

Zupa szpinakowo-szczawiowa z jajkiem i ziemniakami, karczek wieprzowy w sosie pieczeniowym, sałatka z pomidora, ogórek małosolny, ryż paraboiled, śliwki, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

 Środa

23.09.2020

Kakao z mlekiem, herbata  wieloowocowa z miodem  i cytryną, hot-dog z kiełbaską  odtłuszczoną, ketchup, sałata, ogórek małosolny, papryka, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,7)

Kisiel z jabłkiem, chrupki kukurydziane.

Płatki kukurydziane z mlekiem, banan.

*(1,7)

Zupa buraczkowa, kotlet mielony wieprzowy pieczony, sur. sałata, rzodkiewki, szczypior z jogurtem greckim i śmietaną, ziemniaki z koperkiem, nektarynki,  kompot śliwkowy. 

*(1,3,7,9)

Czwartek

24.09.2020

Kawa  na mleku, herbata wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, ser Milandia z ziołami, udziec z indyka wędzony,  jajko gotowane, ogórek świeży, papryka, rzodkiewki, sałata, szczypior. 

*(1,3,7)

Koktajl na bazie jogurtu naturalnego z mango, truskawkami (wyrób własny). 

*(7)

Bułka kajzerka z masłem, twarożek waniliowy, dżem truskawkowy, kawa inka z mlekiem.

*(1,3,7)

Zupa krupnik z natką pietruszki i ziemniakami, schab pieczony, ogórek konserwowy, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Piątek

25.09.2020 

Zupa mleczna-płatki ryżowe, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, krakowska sucha, ser żółty, ogórek małosolny, pomidor malinowy, szczypior, ogórek świeży.

 

*(1,7)

Marchewka do pochrupania,  arbuz.

Tosty z serem i sosem pomidorowym, ketchup, (wyrób własny), herbata miętowa.

*(1,3,7)

Zupa porowa, ryba miruna smażona, sur. z kapusty kwaszonej, marchewki i jabłka, ziemniaki z koperkiem, kompot z czarnej porzeczki. 

*(1,3,4,7,9)

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

 

 

pooh2animatedSMACZNEGO!

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowa dieta – czyli jak namówić dziecko do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku.

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu – procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii – tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO – OWOCOWO – SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

3435622

Angażuj... swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się... jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech „patrzy" kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj... warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj... soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj... warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu „krem".

Nalewaj... dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj... kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj... wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj... próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w „owocowych odkrywców". Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz... dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu „prosto z krzaczka". Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj... kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10–15 razy.

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

 

Źródło: www.eduforum.pl

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: http://www.zdrowyprzedszkolak.org/

kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, polędwica drobiowa, ser żółty, jajko gotowane, pomidor, ogórek świeży, sałata. 

Zupa mleczna- makaron gwiazdki, herbata wieloowocowa z cytryną,

pieczywo mieszane

z masłem, pasta jajeczna

z zieleniną, wędlina,

pomidor malinowy, ogórek małosolny.

 


© 2008-2014 Przedszkole nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałach, Autor strony: Karol Grudziński