company logo

Szukaj

Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00

Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat


*Urszula Rutkowska - dyrektor

e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu

*Helena Łajkowska – intendent

*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent

e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu

*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej

e-mail: strona.p8@gmail.com

 

 

 


Napisz do nas

Zapraszamy i czekamy na Was!

Jadłospis Drukuj

kucharz gif

Żywienie

Prawidłowe żywienie dziecka w okresie przedszkolnym to jeden z najważniejszych czynników gwarantujących zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy dzieci.

W naszej przedszkolnej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi, racuchy, naleśniki, wykonujemy świeże surówki z warzyw i sałatki owocowe. Każdego dnia dzieci jedzą trzy smaczne posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad. Stanowią one ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka).

 

Warto przeczytać: „Co dzieci powinny jeść w przedszkolu?” (strona kampanii „Zdrowy Przedszkolak”)

 

 

JADŁOSPIS: 02.03 - 06.03.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

02.03.2020

Kakao z mlekiem, pieczywo mieszane z masłem, schab z komina, ser żółty, sałata, rzodkiewki, pomidor, papryka, szczypior.

*(1,7)

½ gruszki, ½ jabłka.

Gofry z bitą śmietaną (wyrób własny), herbata wieloowocowa z miodem i cytryną.

*(1,3,7)

Zupa barszcz biały z jajkiem i natką pietruszki, naleśniki z serem i śmietaną,  kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Wtorek

03.03.2020

Zupa mleczna-makaron literki, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, krakowska sucha, jajko gotowane, sałata, papryka, pomidor, szczypior.

*(1,3,7)

Marchewka do pochrupania, ½ banana.

Tosty z serem żółtym i ananasem, ketchup, herbata miętowa.

*(1,3,7)

Zupa szczawiowo-szpinakowa z jajkiem, kurczaki Mcnuggets, 1)sur. marchewka z jabłkiem i jogurtem naturalnym, 2)sur. fasolka szparagowa, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Środa

04.03.2020

Kawa z mlekiem, herbata z miodem, pieczywo mieszane z masłem, pasta z tuńczyka, jajka z warzywami, ser żółty.

*(1,3,4,7)

Bakalie: migdały, rodzynki, pestki dyni, daktyle.

Budyń śmietankowy z sokiem wiśniowym,  cytrynada.

*(1,7)

Zupa  brokułowa, spaghetti  z kuleczkami mięsnymi z sosem pomidorowym, ogórek kwaszony, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,7,9)

Czwartek

05.03.2020

Szwedzki stół: kakao na mleku, pieczywo mieszane  z masłem, polędwica sopocka, jajko gotowane, ser żółty,  papryka, ogórek kwaszony, sałata, szczypior.

*(1,3,7)

Mandarynki.

Racuchy z polewą jogurtowo-malinową (wyrób własny), mleko

*(1,3,7)

Zupa pomidorowa z makaronem i natką pietruszki, schab pieczony,  1)sur. z kapusty białej z marchewką i papryką, 2)sur. z buraczków, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,7,9)

Piątek

06.03.2020

Zupa mleczna-płatki ryżowe, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, pasta jajeczna z zieleniną, wędlina, sałata, ogórek kwaszony, pomidor, szczypior.

*(1,3,7)

Koktajl na bazie jogurtu naturalnego z mango i truskawkami (wyrób własny).

*(7)

Hot-dog z kiełbaską odtłuszczoną, papryka, sałata, ketchup, herbata miętowa.

*(1,3,7)

Zupa krupnik z kaszą orkiszową i  natką pietruszki, paluszki rybne,  sur. z kapusty kwaszonej z żurawiną, ziemniaki z koperkiem, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,4,7,9) 

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

JADŁOSPIS: 09.03 - 13.03.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

09.03.2020

Zupa mleczna-płatki owsiane, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, krakowska sucha,  pomidor, ogórek kwaszony, szczypior.

*(1,3,7)

½ pomarańczy, ½ jabłka.

Bułka grahamka z masłem, jajko w majonezie na sałacie, ser żółty, pomidor, papryka, szczypior, kakao z mlekiem.

*(1,3,7)

Zupa ogórkowa z ziemniakami, pierogi z serem polane masełkiem z tartą bułeczką, sur. z marchewki z jabłkiem i jogurtem naturalnym, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Wtorek

10.03.2020

Bawarka, pieczywo mieszane z masłem, pasta z makreli wędzonej i jajka, ser żółty, ogórek kwaszony, papryka, szczypior.

*(1,3,4,7)

Mandarynki.

Ślimaczki cynamonowe  (wyrób własny), kakao z mlekiem.

*(1,3,7)

Zupa rosół z makaronem gwiazdki i natką pietruszki,  udo kurczęce pieczone,  1)sur. marchewka z groszkiem, 2)ogórek konserwowy, ziemniaki z koperkiem, kompot z jabłek.

*(1,3,7,9)

 Środa

11.03.2020

Zupa mleczna-kasza jęczmienna, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, kabanosy, pomidor, papryka, sałata, szczypior.

*(1,3,4,7)

Marchewka do pochrupania, ½ jabłka.

Kasza manna z malinami,  podpłomyki b/c, cytrynada.

*(7)

Zupa chłopska z natką pietruszki, kotlet mielony z kaszą kuskus, 1)sur. fasolka szparagowa polana masłem z tartą bułeczką, 2)sur. z białej rzepy z marchewką i jogurtem grecki, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,7,9)

Czwartek

12.03.2020

Kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, rolada z kurczaka, ser żółty, ogórek świeży, papryka, pomidor malinowy, sałata, szczypior. 

*(1,3,7)

Koktail mleczno-jogurtowy z truskawkami (mrożone).

*(1)

Chałka z kruszonką, masłem i dżemem, serek waniliowy,  herbata wieloowocowa z miodem i cytryną.

*(1,3,7)

Zupa z zielonego groszku z ziemniakami, karczek wieprzowy w sosie pieczarkowym, 1)sur. z buraczków, 2)ogórek kwaszony, kasza pęczak/gryczana na sypko, kompot z czarnej porzeczki

*(1,3,7,9)

Piątek

13.03.2020 

Zupa mleczna-zacierka babuni, herbata wieloowocowa z miodem i cytryną, pieczywo mieszane z masłem, szynka gotowana, sałata, pomidor, papryka, szczypior.

*(1,3,7)

½ banana, ½ jabłka.

Płatki Corn Flakes z mlekiem, herbatniki krakuski.

*(1,7)

Zupa barszcz ukraiński, ryba miruna pieczona z masłem czosnkowym, sur. z kapusty kwaszonej z marchewką i pestkami słonecznika, ziemniaki z koperkiem, kompot z owoców leśnych.

*(1,4,7,9)

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

 

 

pooh2animatedSMACZNEGO!

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowa dieta – czyli jak namówić dziecko do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku.

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu – procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii – tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO – OWOCOWO – SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

3435622

Angażuj... swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się... jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech „patrzy" kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj... warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj... soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj... warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu „krem".

Nalewaj... dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj... kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj... wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj... próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w „owocowych odkrywców". Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz... dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu „prosto z krzaczka". Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj... kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10–15 razy.

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

 

Źródło: www.eduforum.pl

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: http://www.zdrowyprzedszkolak.org/

kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, polędwica drobiowa, ser żółty, jajko gotowane, pomidor, ogórek świeży, sałata. 

Zupa mleczna- makaron gwiazdki, herbata wieloowocowa z cytryną,

pieczywo mieszane

z masłem, pasta jajeczna

z zieleniną, wędlina,

pomidor malinowy, ogórek małosolny.

 


© 2008-2014 Przedszkole nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałach, Autor strony: Karol Grudziński