company logo

Szukaj

Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00

Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat


*Urszula Rutkowska - dyrektor

e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu

*Beata Kamińska – intendent

*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent

e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu

*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej

e-mail: strona.p8@gmail.com

 

 

 


Napisz do nas

Zapraszamy i czekamy na Was!

Jadłospis Drukuj

kucharz gif

Żywienie

Prawidłowe żywienie dziecka w okresie przedszkolnym to jeden z najważniejszych czynników gwarantujących zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy dzieci.

W naszej przedszkolnej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi, racuchy, naleśniki, wykonujemy świeże surówki z warzyw i sałatki owocowe. Każdego dnia dzieci jedzą trzy smaczne posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad. Stanowią one ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka).

 

Warto przeczytać: „Co dzieci powinny jeść w przedszkolu?” (strona kampanii „Zdrowy Przedszkolak”)

 

 

JADŁOSPIS: 23.11 - 27.11.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

23.11.2020

Kawa inka na mleku, herbata wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, schab z komina, rzodkiewki, sałata, pomidor malinowy, ogórek świeży, szczypior.

*(1,3,7)

Marchewka do pochrupania, ½ jabłka.

Pizza z serem mozzarella i sosem pomidorowym, herbata miętowa.

*(1,3,7)

Zupa włoska jarzynowa,  makaron kokardki z serem białym i musem truskawkowym, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Wtorek

24.11.2020

Zupa-płatki jęczmienne, herbata wieloowocowa z cytryną, pieczywo mieszane z masłem, pasta z łososia i jajka, krakowska sucha, papryka, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,3,4,7)

Mandarynki, ½ gruszki.

Bułka grahamka z masłem,  ser żółty, dżem, pomidor, papryka, kawa z mlekiem.

*(1,3,7)

Zupa krupnik z natką pietruszki i ziemniakami,  krokiety z mięsem, sur. kapusta kwaszona z marchewką i żurawiną, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Środa

25.11.2020

Kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, pasztet szlachecki, wędlina, sałata, papryka, pomidor malinowy, szczypior, ogórek świeży i kiszony.

*(1,3,7)

Winogrona rodzynkowe.

Jabłka w cieście, czekolada do picia, herbata wieloowocowa.

*(1.3.7)

Zupa neapolitańska z natką pietruszki i ziemniakami, kolorowy kociołek (pierś indycza, marchewka, pietruszka, seler, papryka, kukurydza,cukinia), ogórek kwaszony, ryż parboiled na sypko, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Czwartek

26.11.2020

Zupa mleczna-płatki ryżowe, herbata  wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, udziec indyczy wędzony, ser żółty, sałata, pomidor malinowy, rzodkiewki, papryka, szczypior.

*(1,3,7)

½ banana, ½ jabłka.

Tosty z serem żółtym, ketchup, cytrynada.

*(1,7)

Zupa fasolowa z ziemniakami, pieczeń rzymska, 1)sur. z buraczków, 2)sur. z rzepy białej z jogurtem greckim,  ziemniaki  koperkiem, cytrynada.

*(1,3,7,9)

Piątek

27.11.2020

Kawa z  mlekiem, herbata wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, szynka z komina, jajko w sosie majonezowo-jogurtowym, sałata, rzodkiewki, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,3,7)

Mandarynki.

Bułka kajzerka z masłem, twarożek z rzodkiewką/ waniliowy, dżem  wiśniowy, kakao  z mlekiem.

*(1,3,7)

Zupa barszcz ukraiński, ryba w cieście naleśnikowym,   1)sur. z kapusty białej z marchewką, 2)sur. z ogórka kiszonego, marchewki i jabłka, ziemniaki z koperkiem, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,4,7,9) 

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

JADŁOSPIS: 16.11 - 20.11.2020

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

16.11.2020

Herbata wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, żywiecka,  sałata, rzodkiewki, pomidor malinowy, szczypior, ogórek śiweży i kiszony.

*(1,3,7)

Bakalie: orzechy włoskie, migdały, suszona żurawina , pestki słonecznika i dyni.

Zapiekanki z serem, ketchup, kawa z mlekiem.

*(1,3,4,7)

Zupa groszkowa z ziemniakami, naleśniki z serem polane musem malinowym, kompot śliwkowy.

*(1,3,7,9)

Wtorek

17.11.2020

Kakao z mlekiem, pieczywo mieszane z masłem, pasta z jajek z koperkiem i avocado, szynkówka, sałata, rzodkiewki, pomidor malinowy, ogórek kwaszony,  szczypior.

*(1,3,7)

Winogrona rodzynkowe.

Rogal maślany z dżemem i twarożkiem waniliowym.

*(1,7)

Zupa koperkowa z ziemniakami, karczek wieprzowy w sosie pieczeniowym, sur. z selera, marchewki, kukurydzy, pora/ogórek kiszony, kasza bulgur/kasza pęczak na sypko, kompot z owoców leśnych.

*(1,3,7,9)

 Środa

18.11.2020

Kawa z mlekiem, herbata z owoców leśnych, pieczywo mieszane z masłem, krakowska sucha, pasta z makreli, jajek i szczypiorku, serki almette z ziołami, rzodkiewki, papryka, pomidor malinowy, szczypior, ogórek.

*(1,3,7)

½ gruszki, marchewka do pochrupania.

Ciasto czekoladowe, mleko.

*(1,3,7)

Zupa pomidorowa z makaronem literki i natką pietruszki, kurczaki Mcnuggets, sur. sałata lodowa z pomidorami koktajlowymi, ogórkami świeżymi, sosem vinegrette i oliwą zoliwek, ziemniaki z koperkiem, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Czwartek

19.11.2020

Szwedzki stół: kakaoz mlekiem, pieczywo mieszane z masłem, pierś indycza opiekana, jajko gotowane, ser wędzony, papryka, pomidor malinowy, ogórek świeży, sałata, szczypior. 

*(1,3,7)

Mandarynki.

Płatki kukurydziane, mleko, banan.

*(1,7)

Zupa owocowa, gołąbki mięsno-ryżowe w kapuście włoskiej z sosem pomidorowym, ogórek kwaszony, ogórek świeży, ziemniaki z koperkiem.

*(1,3,7,9)

Piątek

20.11.2020 

Zupa mleczna-ryż, herbata wieloowocowa, pieczywo mieszane z masłem, kabanosy,  sałata, papryka, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,3,7)

Koktajl Mango Lassi z jogurtu naturalnego, miodu  z dodatkami mango i truskawek.

*(7)

Cynamonki (wyrób własny), herbata owocowa.

*(1,3,7)

Zupa chłopska z natką pietruszki, ryba miruna w sosie koperkowo-śmietanowym, sur. z kapusty kwaszonej z pestkami słonecznika, ziemniaki z koperkiem, kompot wieloowocowy.

*(1,4,7,9)

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

 

 

pooh2animatedSMACZNEGO!

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowa dieta – czyli jak namówić dziecko do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku.

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu – procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii – tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO – OWOCOWO – SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

3435622

Angażuj... swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się... jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech „patrzy" kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj... warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj... soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj... warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu „krem".

Nalewaj... dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj... kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj... wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj... próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w „owocowych odkrywców". Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz... dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu „prosto z krzaczka". Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj... kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10–15 razy.

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

 

Źródło: www.eduforum.pl

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: http://www.zdrowyprzedszkolak.org/

kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, polędwica drobiowa, ser żółty, jajko gotowane, pomidor, ogórek świeży, sałata. 

Zupa mleczna- makaron gwiazdki, herbata wieloowocowa z cytryną,

pieczywo mieszane

z masłem, pasta jajeczna

z zieleniną, wędlina,

pomidor malinowy, ogórek małosolny.

 


© 2008-2014 Przedszkole nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałach, Autor strony: Karol Grudziński