company logo

Szukaj

Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00

Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat


*Urszula Rutkowska - dyrektor

e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu

*Beata Kamińska – intendent

*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent

e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu

*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej

e-mail: strona.p8@gmail.com

 

 

 


Napisz do nas

Zapraszamy i czekamy na Was!

Jadłospis Drukuj

kucharz gif

Żywienie

Prawidłowe żywienie dziecka w okresie przedszkolnym to jeden z najważniejszych czynników gwarantujących zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy dzieci.

W naszej przedszkolnej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi, racuchy, naleśniki, wykonujemy świeże surówki z warzyw i sałatki owocowe. Każdego dnia dzieci jedzą trzy smaczne posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad. Stanowią one ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka).

 

Warto przeczytać: „Co dzieci powinny jeść w przedszkolu?” (strona kampanii „Zdrowy Przedszkolak”)

 

 

JADŁOSPIS: 27.07. - 30.06.2022

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

27.06.2022

Kakao, herbata owocowa, pieczywo mieszane z masłem, pierś z indyka opiekana, ser żółty, sałata, pomidor malinowy, szczypior, rzodkiewka, ogórek, papryka.

*(1,7)

Banan.

Tosty z serem mozarellą, sosem pomidorowym, kabanosy, warzywa, herbata miętowa z cytryną.

*(1,7)

Zupa barszcz biały z jajkiem i natką pietruszki,  placuszki drożdżowe z serkiem wiejskim w polewie jogurtowo-truskawkowej, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Wtorek

28.06.2022

Kawa na mleku, herbata z cytryną, pieczywo mieszane z masłem, pasta jajeczna z koperkiem i avocado, krakowska sucha, ogórek, sałata, roszponka, papryka, szczypior.

*(1,3,7)

Arbuz.

Kasza manna z truskawkami. 

*(1,7)

Zupa szczawiowa z jajem,  polędwiczki w sosie śmietankowym, sur. pomidor malinowy w jogurcie greckim/w ziołach i oliwie z oliwek, kasza pęczak, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,7,9)

Środa

29.06.2022

Zupa mleczna-kasza jaglana, herbata owocowa, pieczywo mieszane z masłem, serek Almette z ziołami, pasztet dworski, pomidor,  papryka, ogórek świeży i małosolny, sałata, szczypior.

*(1,7)

Nektarynki.

Koktajl Smoothie na bazie jogurtu naturalnego z truskawkami i borówkami, bułeczki maślane z masłem.

*(7)

Zupa neapolitańska, pulpety z udźca indyka w aromatycznym sosie pomidorowym, ogórek małosolny, sur. sałata z szczypiorem, rzodkiewką i jogurtem greckim, ryż na sypko, sok jabłkowy tłoczony 100%.

*(1,7,9)

Czwartek

30.06.2022

Kakao, herbata malinowa, pieczywo mieszane z masłem, jajo gotowane, ser serwatkowy Capri,  papryka, ogórek świeży, rzodkiewka, pomidor malinowy, szczypior.

*(1,7)

Truskawki.

Płatki kukurydziane, mleko.

*(1,7)

Zupa kalafiorowa z ziemniakami, placki ziemniaczane z młodych ziemniaków z dipem jogurtowo-ogórkowym, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

Piątek

01.07.2022

WAKACJE

WAKACJE

WAKACJE

WAKACJE

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

*Informacje o wykazie składników dostępna u pani intendent.

 

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

JADŁOSPIS: 20.06 - 24.06.2022

 

Dzień

Śniadanie

Odrobina witamin

II Śniadanie

Obiad

Poniedziałek

20.06.2022

Zupa mleczna-kasza kuskus, herbata owocowa z miodem, pieczywo mieszane z masłem, polędwica sopocka, ser żółty, pomidor malinowy, papryka, sałata, kiełki rzodkiewki, szczypior.

*(1,7)

½ gruszki.

Hot-dog z kiełbaską odtłuszczoną, ketchup, pomidor malinowy, mięta z miodem i cytryną.

*(1,7)

Zupa ogórkowa z ziemniakami, pierogi leniwe z musem truskawkowym i polewą jogurtową, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Wtorek

21.06.2022

Kawa z mlekiem, herbata z miodem, pieczywo mieszane z masłem, humus (wyrób własny), szynka gotowana, avocado pomidor malinowy, ogórek świeży, rukola, szczypior, rzodkiewka.

*(1,7)

½ banana.

Budyń z sokiem malinowym, herbatniki.

*(1,7)

Zupa grochowa z majerankiem, schab panierowany, sur. pomidory malinowe w jogurcie greckim, ziemniaki z koperkiem, kompot z czarnej porzeczki.

*(1,3,7,9)

 Środa

22.06.2022

Zupa mleczna-płatki ryżowe, herbata z cytryną, pieczywo mieszane z masłem, pasta z łososia i jajka, schab z komina, ogórek świeży i małosolny, sałata, pomidor malinowy, rzodkiewka, papryka, szczypior.

*(1,3,4,7)

Arbuz.

Chałka z masłem, serem białym i dżemem, mleko. 

*(1,7)

Zupa botwina z jajem, , indyk gotowany ze śmietaną i marchewką, ogórek małosolny, kasza bulgur, kompot wieloowocowy.

*(1,3,7,9)

Czwartek

23.06.2022

Kawa na mleku, herbata owocowa,  pieczywo mieszane z masłem, ser wędzony, twarożek z rzodkiewką i szczypiorem papryka, pomidor, ogórek świeży, kiełki rzodkiewki.

*(1,3,7)

Truskawki.

Tosty z ananasem i serem mozarella, mleko.

*(1,7)

Zupa koperkowa z ziemniakami, gulasz węgierski z makaronem świderki, sur. mizeria z jogurtem greckim, kompot wiśniowy.

*(1,7,9)

Piątek

24.06.2022

Kakao z mlekiem, herbata owocowa, pieczywo mieszane z masłem, pierś indycza gotowana, ser żółty,  papryka, sałata, ogórek świeży, szczypior rzodkiewki.

*(1,7)

Nektarynki.

Gofry z truskawkami i borówkami, cytynada.

*(1,3,7)

Zupa z ogórka świeżego, ryba miruna pieczona w parmezanowej posypce, sur. gotowane mini marchewki polane masełkiem, ziemniaki puree z koperkiem, sok jabłkowy 100%.

*(1,4,7,9)

 

 Dzieciom podawana jest codziennie woda mineralna niegazowana.

*Intendent zastrzega sobie prawo do niewielkich modyfikacji w jadłospisie.

 *Informacje o wykazie składników dostępna u pani intendent.

*Alergeny występujące w posiłkach:

1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

 

 

 

pooh2animatedSMACZNEGO!

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowa dieta – czyli jak namówić dziecko do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku.

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu – procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii – tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO – OWOCOWO – SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

3435622

Angażuj... swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się... jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech „patrzy" kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj... warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj... soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj... warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu „krem".

Nalewaj... dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj... kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj... wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj... próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w „owocowych odkrywców". Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz... dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu „prosto z krzaczka". Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj... kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10–15 razy.

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

 

Źródło: www.eduforum.pl

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: http://www.zdrowyprzedszkolak.org/

kakao na mleku, pieczywo mieszane z masłem, polędwica drobiowa, ser żółty, jajko gotowane, pomidor, ogórek świeży, sałata. 

Zupa mleczna- makaron gwiazdki, herbata wieloowocowa z cytryną,

pieczywo mieszane

z masłem, pasta jajeczna

z zieleniną, wędlina,

pomidor malinowy, ogórek małosolny.

 


© 2008-2014 Przedszkole nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałach, Autor strony: Karol Grudziński