company logo

Szukaj

Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00

Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat


*Urszula Rutkowska - dyrektor

e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu

*Beata Kamińska – intendent

*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent

e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu

*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej

e-mail: strona.p8@gmail.com

 

 

 


Napisz do nas

Zapraszamy i czekamy na Was!

Integracja odruchów TOB, ATOS, STOS Drukuj

     Odruchy pierwotne stanowią fundament dla dalszego rozwoju. Są one bazą do późniejszych odruchów posturalnych.
Podczas rozwoju w okresie płodowym pojawiają się odruchy zwane pierwotnymi lub niemowlęcymi. Powinny one być obecne podczas porodu, a ich obecność świadczy o poziomie funkcjonowania centralnego układu nerwowego (CUN). Badanie odruchów to, obok skali Apgar, jedno z podstawowych badań noworodka tuż po porodzie. W ten sposób większość lekarzy neonatologów sprawdza, czy centralny układ nerwowy (CUN) jest prawidłowo rozwinięty, czy nie jest uszkodzony.

     Odruchy pierwotne pozwalają dziecku na reakcję na nowe bodźce ze środowiska. Są to reakcje zupełnie automatyczne niezależne od naszej woli, bo generowane są nie w korze mózgu, a w rdzeniu kręgowym.
Cechą tych odruchów jest to, że mają one ograniczony czas występowania. Odruchy pierwotne powinny stopniowo zanikać. Gdy to nastąpi może pojawić się na ich miejsce następna grupa odruchów, zwanych posturalnymi, które pomagają niemowlęciu, czy dziecku, dawać sobie radę z siłą grawitacji i dostarczają podstaw do automatycznej kontroli równowagi, postawy ciała i swobodnych ruchów. Grupa przetrwałych odruchów pierwotnych wskazuje, że centralny układ nerwowy źle funkcjonuje na jakimś poziomie.

     Odruchów pierwotnych jest bardzo wiele, ale tylko niektóre z nich wykazały wpływ na rozwój i funkcjonowanie istotnych, z punktu widzenia edukacyjnego, umiejętności.
Symptomy przetrwałych odruchów pierwotnych są oznaką niepełnej integracji sensorycznej. MOWA TU O ODRUCHACH takich jak:
 - toniczny odruch błędnikowy (TOB)
 - asymetryczny toniczny odruch szyi (ATOS)
 - symetryczny toniczny odruch szyi (STOS)

ZATEM JEŚLI TWOJE DZIECKO:

  •  W czasie pisania przybiera dziwne pozycje
  •  Dziwacznie trzyma długopis
  •  Stale gubi się w przepisywaniu z tablicy
  •  Ma dysgraficzne pismo 
  •  Ma trudności w prawidłowym rysowaniu podstawowych figur geometrycznych 
  •  Łatwo się dekoncentruje
  •  Nie potrafi powstrzymać się od mówienia 
  •  Zagryza ołówki, sznureczki, paznokcie 
  •  Ma trudności z czytaniem i pisaniem 
  •  Odwraca i przestawia litery, cyfry i słowa (powyżej 8 roku życia) 
  •  Nie rozróżnia lewej i prawej strony - strzałka w lewo w prawo 
  •  Ma trudności z odczytem godzin na zegarze 
  •  Ma chorobę lokomocyjną 
  •  Ma lęk przestrzeni 
  •  Ma trudności z utrzymaniem równowagi deska do balansowania 
  •  Ma problem z nauką pływania, łapaniem piłki 
  •  „Pisze ustami, mówi rękoma”-głoskuje i literuje 
  •  Nie potrafił nauczyć się nazw miesięcy 
  •  Ma trudności w nauce gramatyki i ortografii
  •  Ma trudności w czynnościach manualnych 
  •  Ma problemy z przetwarzaniem słuchowym 
  •  Ma problem z prawidłową pracą oczu, przysłania jedno oko włosami lub ręką 
  •  Je niechlujnie

     Należy skontaktować się na konsultację do terapeuty integracji sensorycznej.

 


© 2008-2014 Przedszkole nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałach, Autor strony: Karol Grudziński