Menu
Szukaj
Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 - 17.00
Adres:
Przedszkole Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
16-400 Suwałki
ul. Putry 4b
tel. 87 567 15 54 - sekretariat
*Urszula Rutkowska - dyrektor
e-mail: dyrektor@p8.suwalki.eu
*Beata Kamińska – intendent
*Klaudia Buraczewska – pomoc administracyjna/referent
e-mail: sekretariat@p8.suwalki.eu
*Marta Wasilewska - prowadzenie strony internetowej
e-mail: strona.p8@gmail.com
Napisz do nas
Zapraszamy i czekamy na Was!
Jak rozpoznać zespół Aspergera? |
![]() |
![]() |
![]() |
Już we wczesnym rozwoju dziecka możemy dostrzec pierwsze objawy zespołu Aspergera. Najczęściej dzieci te mniej gaworzą, słabiej nawiązują kontakt wzrokowy: nie patrzą w twarz osoby dorosłej, nie oglądają z zaciekawieniem przedmiotów, nie śledzą wzrokiem poruszających się osób; nie wsłuchują się w wypowiedzi dorosłych, są nadmiernie spokojne, albo przeciwnie – nadpobudliwe, nadwrażliwe. Miedzy pierwszym, a drugim rokiem życia objawy nasilają się. Dziecko nie rozwija prawidłowo narzędzi do nawiązywania kontaktów społecznych m.in. gestu wskazywania palcem, innych gestów, słabo naśladuje, w specyficzny sposób rozwija język, nie uśmiecha się spontanicznie lub robi to rzadziej. Możemy zaobserwować nasilające się zaburzone zachowania np. stereotypie: uporczywe powtarzanie tych samych czynności, nadmierne przywiązanie do wybranych rzeczy; schematyzm zachowań i wypowiedzi np. używanie zawsze tych samych określeń, zdań, powtarzanie w niezmieniony sposób gestów i reakcji, wybiórczość jedzenia, domaganie się tych samych zabawek, bajek, ubrań. Dziecko uczy się wielu nowych słów, ale w jego słowniku wciąż brakuje nazw osób i imion domowników. Dzieci z zespołem Aspergera próbują nawiązywać kontakt językowy najczęściej wtedy, kiedy usiłują zaspokoić odczuwalną potrzebę. Zdarza się często, że pierwsze słowa wypowiadają zgodnie z rozwojową normą o koło 1 r.ż., najczęściej są to specyficzne słowa, które można zaliczyć do przejawu wysokiego poziomu intelektualnego. Trudniej jednak obserwować prawidłowy rozwój mowy na poziomie zdań i dłuższych wypowiedzi szczególnie spontanicznych, samodzielnych. Język dzieci z zespołem Aspergera jest często nadmiernie oficjalny, dojrzały, trudny, pełen zwrotów zasłyszanych w telewizji. Niekiedy dzieci te recytują teksty bajek, reklam, fragmenty rozmów, ale nie potrafią odpowiedzieć na proste pytania. Dzieci te mogą mieć problemy ze zrozumieniem prostych poleceń, wypowiedzi, pytań, a brak tego zrozumienia manifestują niepożądanymi zachowaniami tj. bierność, agresja. Dzieci z zespołem Aspergera mają trudności w samoobsłudze, współdziałaniu w grupie, zabawach tematycznych oraz z rozpoznawaniem i interpretowaniem emocji własnych i innych. Wczesne rozpoznanie objawów pozwala na rozpoczęcie terapii, zniwelowanie deficytów rozwojowych i wyeliminowanie negatywnych zachowań. Co może pomóc dziecku z zespołem Aspergera:
Opracowała: mgr Marta Górska
Literatura: Dr Marta Korendo, Bliżej Przedszkola nr 4/ 2010 |